top of page

Artikel

Duurzaam ondernemen in 't Gooi


Het was een sprookjesachtige donderdagavond op de Groene Afslag. Wat is deze locatie bijzonder aan het worden, al helemaal op circulair gebied. Het lijkt hier wel of alles wordt hergebruikt en op kunstige wijze een totaal ander doeleinde krijgt dan waar het voor ontworpen is. Pure magie. Daarbij was ook de wonderlijke shakefiets weer aanwezig, een fietsinstallatie met een blender erop. Je doet wat slagroom in de blender en met enkele trapbewegingen leverde dat heerlijke vers geklopte slagroom op voor bij de warme chocolademelk. Ring, ring, rondje van de zaak! Zo’n 60 bewoners van Gooise Meren trotseerden de vrieskou en kwamen luisteren naar de bevlogen lokale ondernemers die spraken op dit café.

Solarix

Marloes van Heteren en Reinier Bosch van Solarix beten het spits af en vertelden allereerst over hun ontwikkelingen met Solarix, het bedrijf in de door hun ontworpen zonnegevels. Hoe ze met eigen financiering vanuit de architectuur (Marloes) en kunst (Reinier) opgestart zijn en er constant in zijn blijven geloven dat hun product zeker de markt waard is. Gelukkig is het hun nu gelukt om steeds meer belangrijke spelers in de bouwwereld ervan te overtuigen dat duurzame producten er ook mooi moeten uitzien. De angst leeft namelijk dat als je alles maar zijn gang laat gaan er straks wel duurzame gebouwen zijn, maar vooral hele lelijke. Daar willen zij dus wat aan doen: solar mag sexy zijn, ook wel iets kosten en iets zijn om je trots bij te voelen. De drie beroemde duurzame P’s (People, Planet, Profit) hebben er sinds donderdag dus een Nederlandse ‘P’ bij, waarmee het rijtje aangevuld kan worden met de ‘P’ van ‘Pronken’. Op de Huizerweg in Bussum heeft Solarix een showroom. Voor meer informatie ga je naar hun website.

Samen Sneller Duurzaam

De tweede spreker van de avond was Kees Hogenbirk. Hij gaf een korte, zeer enthousiasmerende update over het Samen Sneller Duurzaam collectief en de voortgang van de werkgroepen. Hij riep het publiek ook op om vooral met eigen duurzame ideeën en projectvoorstellen te komen. Vanuit het collectief kan daar dan de juiste begeleiding bij gezocht worden om deze ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Kees kondigde ook aan dat er binnenkort een impactmeting uitgevoerd zal worden, immers meten is weten! Waar heeft alle energie van het collectief de laatste anderhalf jaar toe geleid? Over welke duurzame onderwerpen is meer bewustwording ontstaan, welke nieuwe sociale en economische netwerken zijn er gevormd en hoe worden duurzame veranderingen momenteel gerealiseerd binnen de Gooise Meren en omstreken? Binnenkort kan eenieder dus een verzoek verwachten om aan dit onderzoek mee te doen, hopelijk ben jij daar ook toe bereid! Alleen samen kunnen we de totale impact van ons collectief meten. Mee doen aan ons collectief? Stuur ons een mail en vertel wat je kunt bieden.

MUD Jeans

De derde en laatste spreker van de avond was modeman Bert van Son die met zijn bedrijf MUD Jeans de productie van spijkerbroeken totaal anders aanpakt dan de reguliere modemarkt; namelijk gebruik makend van biologisch en gerecycled katoen, zonder het gebruik van chemicaliën, duizenden liters water en met eerlijke handelsrelaties én productievoorwaarden. MUD Jeans heeft daarnaast ook een bijzonder concept bedacht, namelijk ‘lease-a-jeans’ waarbij je voor een klein bedrag per maand niet de eigenaar bent van een broek, maar deze ‘huurt’. Na 1 jaar is de broek dan van jou en/of je ruilt hem in voor een andere. In de modewereld had je vroeger twee collecties per jaar. Nu komen de Zara’s van de wereld met 52 collecties per jaar. Bij MUD Jeans doen ze het anders en maken gewoon spijkerbroeken die goed van model en kwaliteit zijn en daarom de seizoenen overstijgen.

Dat het niet allemaal van een leien dakje gaat, hij er (nog) niet rijk van wordt en ‘bloed, zweet en tranen’ in het bedrijf zitten neemt Bert voor de koop toe. Het voelt erg goed voor hem om deze duurzame onderneming te runnen en hierbij zoveel leuke en inspirerende mensen te ontmoeten en in dienst te kunnen nemen. Hij geeft aan dat er veel mensen, zelfs van de andere kant van de wereld, vanuit ideologische motivatie voor Mud jeans willen werken. Op dit moment worden er zo’n 25.000 broeken per jaar geleased en verkocht. Hip zijn ze ook, mede doordat steeds meer veganisten het merk hebben omarmd omdat er geen leer wordt gebruikt in het label.

B corp certificering

Sinds januari 2015 heeft MUD Jeans een B Corp certificering en mag zich scharen tussen grote namen als Ben & Jerry’s en Kickstarter. Een zogenaamde benefit corporation zit tussen een B.V. en een goededoelenorganisatie in. Er kan gewoon winst gemaakt worden, maar niet ten koste van mens en natuur. Bert: “het assessment dat je moet ondergaan om zo’n certificering te krijgen is een ervaring op zich. Er worden vragen gesteld over dingen waar ik nooit over heb nagedacht en al snel besefte ik dat het allemaal nog veel beter (duurzamer) kan.” Op de vraag uit het publiek of ze niet het risico lopen om met volume verhoging ook de groene idealen te verliezen zegt Bert dat ze de B Corp certificering willen behouden, hiervoor getekend te hebben en dat het een stok achter de deur is om zich continue te blijven vergroenen. MUD Jeans heeft haar intrek genomen op De Groene Afslag op Crailo en gaat daar deze zomer een aantal evenementen organiseren waarvan wij je natuurlijk op de hoogte zullen houden. Bezoek hun site, hier kun terecht voor meer informatie, bijvoorbeeld over het productieproces, maar ook voor de aanschaf of het leasen van dit unieke product.

Trouwens, bijzonder en leuk om te merken dat de enige bezoeker van ons café, die zijn hand opstak op de vraag of iemand een MUD Jeans heeft, Gerard Verweij was. Hij is beleidsmedewerker en gaat onder meer over duurzaamheid binnen de gemeente Gooise Meren. Hij zet zich al jaren zowel privé als op zijn werk in voor duurzaamheid. Gerard woont in een huis met 0-op-de-meter en bracht afgelopen zomer een weekend door in een tiny house om te kijken hoe dat beviel (“...heel klein ;-)”)

V.l.n.r. raadslid Herman Rijnveld, voorzitter van de Ondernemersvereniging Gooise Meren Brigitta Boonacker, en ondernemer Lucas Mol.

Ondernemersvereniging Gooise Meren

Naast veel lokale ondernemers was ook de ondernemersvereniging van Gooise Meren aanwezig. Naast het gedeelte met sprekers en presentaties is ook de aansluitende borrel een belangrijk onderdeel van ons café. Lekker babbelen met elkaar en nieuwe projecten en mensen leren kennen. De vereniging heeft ook veel contacten gelegd, hierbij een quote uit hun eigen nieuwsbrief: “Duurzaamheid, circulair ondernemen. We kunnen (en willen) er eigenlijk niet meer omheen. En dus zal de Ondernemersvereniging Gooise Meren hier zelf ook een vervolg aan gaan geven dit jaar. Er waren al plannen en bij dit Duurzaamheidscafé zijn goede en leuke contacten gelegd. Dus ja, wordt vervolgd!”

De rode draad van de avond was dat alle sprekers, inclusief gastheer Lucas Mol en moderator Jessie Kroon vanuit intrinsieke motivatie hun eigen ‘groene’ onderneming zijn gestart. Met vallen en opstaan, dromen en passie en dus niet direct voor financieel gewin te willen gaan. Op de vraag vanuit het publiek aan Bert van Son of hij na 6 jaar zijn MUD Jeans avontuur opnieuw zou beginnen, dus met alle kennis van nu, antwoordde hij volmondig “Ja! Ik ontmoet nu zo ontzettend veel inspirerende mensen en het voelt heel goed om bij te dragen aan een leefbare wereld”.

Noot aan de lezer: er waren wat verontrustende berichten binnen gekomen dat wij plastic bekers zouden gebruiken bij de bar. We kunnen jullie gerust stellen, dit zijn bekertjes van bio-plastic, gemaakt van mais en suikerriet en groene bak-waardig. En de flyers zijn gedrukt op FSC papier, de sappen waren als vanouds biologisch en de heerlijke biologische wijn kwam van de Bussumse Kleine Wijnkoperij. Tot ons volgende café! De planning is 28 februari. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan mis je nooit meer een update.

Overige artikels

Onze thema's

Aanmelden nieuwsbrief

Bedankt voor je aanmelding!

bottom of page